Het wordt steeds moeilijker om met on-site SEO technieken de positie in Google te beinvloeden. Met de grote update in augustus 2018 heeft Google een nieuwe weg ingeslagen en zal deze in 2019 nog verder door gaan zetten om zoekers de meest relevante informatie voor te schotelen.

Wat betekent dit voor jouw website?

Google gaat verder dan alleen je website en kijkt waar deze in het totaalplaatje past. Daarbij wordt gekeken naar Expertise, Authority en Trust.

Heeft jouw website de juiste antwoorden op de vragen van de zoeker? (Expertise)

Ben jij of is jouw website de juiste manier om antwoord te geven op de vraag van de zoeker (Authority)

Kunnen Google en de bezoekers erop vertrouwen dat wat op je website staat ook klopt? (Trust)

Google en andere zoekmachines gaan steeds meer verbanden leggen tussen websites en kijken daarbij verder dan de gebruikelijke backlinks. Maar ook die blijven een rol spelen.

Wat kun je doen om je positie te verbeteren?

  • Zorg voor goede content om je expertise te versterken.
  • Gebruik Structured Data om dit aan Google kenbaar te maken.
  • Zorg ervoor dat je autoriteit uitstraalt door je complete online profiel op orde te hebben.
  • En vraag om kwalitatieve, betrouwbare backlinks.
  • Verwijder slechte links, dit komt de betrouwbaarheid niet ten goede.
  • Zorg voor reviews van echte klanten. Ook social media helpt daarbij.

Met deze 6 aandachtspunten kom je al een heel eind. Maar Google wordt steeds slimmer en maakt tegenwoordig gebruik van RankBrain, een zelflerend algoritme om het gedrag van bezoekers te voorspellen.

Omdat RankBrain zelflerend is kijkt het algoritme goed naar de acties van de bezoekers op de webpagina. Klikken ze op een zoekresultaat en gebruiken ze snel weer de “terugknop”? Dan was het waarschijnlijk niet wat de bezoeker naar op zoek was.

Voor jouw website betekent dit -1.

Klikt de bezoeker via een zoekresultaat naar jouw website en blijven ze daar rondsurfen? Dan heb je waarschijnlijk iets waardevols en interessants te bieden aan die bezoeker.

Dat betekent een +1 voor jouw website 🙂

Tip! Zorg er dus voor dat bezoekers waardevolle informatie krijgen en dat je ze lekker op jouw website rond laat surfen. Geef ze meer dan waar ze voor gekomen waren! Dat is niet alleen goed voor je SEO maar het biedt ook kansen om bezoekers je funnel in te krijgen. En dat vertaalt zich uiteindelijk in meer resultaat!

Geen idee waar dit artikel over gaat maar wil je wel je online positie verbeteren? Vraag ons om hulp!

Zie je het nut van deze aandachtspunten wel in maar weet je niet hoe deze te implementeren? Schakel onze experts in!